+48 91 4000 002 biuro@lgr-zalew.pl Pn-PT 8:00 - 16:00 ul. Dworcowa 4, 72-602 Świnoujście   •   NIP 855-157-26-99   •   REGON 320764818   •   KRS 0000342096

Stornia zwana Flądrą

 

Witaminy i składniki mineralne

Wśród składników mineralnych na tle innych Stornia wyróżnia się wysoką zawartością selenu, 100 g mięsa pokrywa ponad połowę dziennego zapotrzebowania na ten składnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego oraz wspomagającego odporność organizmu. Stornia to również dobre źródło fosforu, 100 g mięsa pokrywa 29% dziennego zapotrzebowania osoby dorosłej na ten składnik. Fosfor tak jak wapń bierze udział w mineralizacji i budowie kości i zębów, dlatego jego zapotrzebowanie zwiększa się w okresie wzrostu i rozwoju. Dodatkowo fosfor uczestniczy w przemianach energetycznych w organizmie, utrzymaniu równowagi kwasowo- zasadowej oraz w przewodzeniu bodźców nerwowych. Ponadto stornia to źródło witaminy B12, która wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek w szpiku kostnym. Rybę warto też jeść ze względu na zawartość witaminy B6 oraz niacyny.

Właściwości prozdrowotne

Stornia ma niską zdolność akumulacji związków rtęci, dlatego może być bez obaw spożywana przez kobiety w ciąży. To także źródło kwasów omega-3, które odgrywają rolę w prawidłowym rozwoju mózgu płodu oraz rogówki. Zmniejszają one również ryzyko wystąpienia astmy i depresji w wieku dorosłym. Z kolei dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 flądra sprawdzi się w profilaktyce i leczeniu chorób krążenia: miażdżycy i nadciśnienia tętniczego krwi. Kwasy omega-3 m.in. wykazują ochronne działanie na serce i naczynia krwionośne. Działają także przeciwzapalnie, dlatego powinny być włączone do diety osób z dną moczanową czy chorobami zwyrodnieniowymi stawów.

Jak przygotować Stornię?

Stornię można upiec, np. w folii, grillować, ugotować na parze wykorzystując zarówno tuszki, jak i filety. Lepiej unikać smażenia Storni, ze względu na straty cennych kwasów omega-3. Podawaj ją ze szpinakiem, oliwkami, pomidorami, jako rybę po grecku z włoszczyzną lub w cieście naleśnikowym.

Żródło: http://www.poradnikzdrowie.pl